Sugar - under - dose?

Jag tycker allt för lite människor vet vad en insulinkänning är och hur det ska hantera det.
En insulinkänning är när en diabetikers blodsocker är för lågt, och det kan orsakas av en mängd olika saker.
Ex, om man äter för litet i förhållande till hur mycket insulin eller tabletter man tagit eller att man ansträngt sig ovanligt mycket.

Min mamma är diabetiker sedan 41år tillbaka, och oftast brukar hon märka själv att sockret är lågt men märker inte hon det gör jag det i princip alltid.

Hennes symptomer är konstig doft på andedräkten, svettningar, disorienterad, orolig, koncentrationssvårigheter,
aggressivitet och även ett väldigt barnsligt beteende. Fast det klart alla är olika.

Men i alla fall, så ibland kan folk tro att hon är full, vilket hon inte är.

En gång när hon var i Karlshamn, skulle hon gå från sjukhuset och in till stan för att möta mig, då hon  huxflux trillar ihop på marken och förstår inte riktigt hur hon hamnade där. Hon lyckas ta sig upp, men trillar snart återigen. Två män stannar sin bil och hoppar ur för  att hjälpa henne. Hon säger att hon ligger och vilar. I tappert försök försöker hon få fram sin blodsocker apparat, vet dock inte om männen förstod, oavsett ringde det 112 för hjälp, då hänvisar dem till Polisen, för att det tror att hon är en alkis. Den ena mannen säger att hon luktar INTE alkohol, men det hänvisar fortfarande till polisen. Det ringer ännu en gång, fortfarande hänvisade till polisen. Mamma ber männen att hjälpa henne upp, och det gör dem och sedan staplar hon iväg. Då började sockret höjas, för tidigare hade hon ätit goids, men hon hamnade i en liten dal, då hon försöker höja sockret men det hinner inte tas upp så det sjunker yttligare, men efter ett tag höjs det igen.

Men blir så arg på folk som har sånna förhastade slutsatser, för får man inte ngt för att höja sockret så kan man hamna i "insulinkoma/sockerkoma" och det är farligt då personen blir medvetslös. Och då ska man DEFINITIVT inte ge personen något utan då är det bara 112 som gäller. Går ju även att ringa innan, om man märker att man inte får upp sockret, för när blodsockret sjunker så tar kroppen upp sockert som finns i en "r
eserv" i kroppen men den måste man även fylla på då och då.

Man kan höja sockert genom att ge söta drycker, godis, druvsocker eller liknande. Mat funkar också, ex. en smörgås. Det kan även ta en stund innan sockret höjs. Det ska dock inte ligga under 4.

Jag lär mig, och delar med mig av mina egna erfarenheter.

Dock är min mamma ganska svår när sockret är riktigt lågt, hon blir stark som en oxe och är rent ut sagt; besvärlig. Jag får nästan alltid "leka" i henne drickan/maten. Ni vet som man gör med barn när det inte vill äta ngt. Man får ex säga; Ja, men det här är jätte gott! Du kan väl smaka lite osv.

Jag brukar fråga mamma små enkla frågor för att se om hjärnan börjat sammarbeta med henne.
Ex, vad heter katterna. Vad heter jag i andra namn? Vad har mormor för personnummer osv..
Då får jag en ganska klar bild över hur sockret höjs, efteråt brukar hon börja frysa och då vet man att det är påväg uppåt!

Även högtblodsocker kan vara farligt.



Kommentarer
Postat av: Angelica

Det är lite läskigt det där ja ! Trots att jag inte är diabetiker så är det lätt hänt att jag får lågt blodsocker, ganska ofta, då kan jag tänka mig att jag är ganska omöjlig c(:

2011-02-18 @ 08:32:36
URL: http://tweju.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0