makes me speechless

Jag blir så arg och ledsen, jag förstår verkligen inte vad som händer i världen.
Idag står det i Aftonbladet om 4åringen som blev mördad i höstas. Nu står det klart att det var ett BARN som mördade honom. Något motiv står det inget om.. Visst barn bråkar, fullt naturligt. Men vad händer egentligen hos barnet när det bestämmer sig för att det ska ta livet av ett annat barn. Något står ju inte rätt till.. Det är riktigt skrämmande.. Vet inte om barnen är medvetna om det dem gör, men i vissa fall verkar det så.. Det finns inga ord för detta, vad är det som gör att sånt här händer?

Här är den första artiklen, om 4åringen. Och här är en annan också om barn som mördar barn.
Och som i den första artiklen står det att under minnescermonin; "– Han var helt oberörd och satt i en trappa och lekte med en mobiltelefon – bredvid stod hans mamma och grät, säger en bekant till familjen."

Möjligheten finns att barnet inte förstår allvaret i detta, men något måste ju ändå funnits någon slags tanke i barnet under dådet, för många av oss har empati ( förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta ) och jag hoppas ju egentligen att alla har det, men så är det ju dessvärre inte :(

Men som i den andra artiklen, står de först att det höll fast vid att det var en lek som spårade ur, nu har det fått nya uppgifter om att mordet var planerat. Hur kan en då 5åring och en 7åring få för sig att planera ett mord. Vad är det som händer i hjärnan.


Oavsett är det skrämmande. Kan tänka mig att det måste vara hjärtskärande för dessa föräldrar som får reda på att deras barn har tagit livet av någon annans barn.. Usch. Hur repar mig sig från det, och hur repar man sig från att förlora sina barn..  Finns nog en miljon tankar som flyger omkring i dessa föräldrar huvuden. Varför, Hur, Vad har jag gjort för fel?

Och i de flesta fall vill väl alla ha en "syndabock", något att skylla på.. Våldsamma spel, filmer.. Media, överlag.. Familjeförhållanden.. Sjukdom? Undra om man någonsin får reda på varför sånt här inträffar? Om det finns någon anledning?


Jag tycker det är hemskt att det är något som får en människa att ta en annan människas liv, men det känns på ett vis hemskare när det har krypit så långt ner i åldrarna som nu.. Jag menar barn ska vara barn.. Mesta dels är väl barn det mest oskyldigaste som finns... Ja jag vet inte, jag är mållös..

Kommentarer
Postat av: Carolina

Fruktansvärt är bara förnamnet! Man blir rädd för vart världen är på väg. :(

Barn ska inte kunna tänka så. Barn ska vara barn så länge dom kan.

Men i dagens samhälle ska dom ju tydligen växa upp så fort det bara går. 1,5 åringar leker med iphone/ipad, 6 åringar som har en egen mobil att ringa/sms med, 11 åringar som dricker o röker och 14 åringar som skaffar barn. Sjukt är vad det är.



Man undrar ju verkligen vad som triggar igång att ett barn vill döda ett annat?!

Det skylls alltid mycket på tv/film/spel och det låter klyshigt med jag tror faktiskt att det ligger lite i det. På tvn, i nästan alla serier dödas folk hit och dit utan samvete. Det stora problemet i tv-världen är bara hur man ska lyckas gömma liket. Aldrig någon ånger. O barnprogrammen idag är ju inte som när vi var små (låter som om vi är skitgamla men det har förändrats drastiskt). Det handlar bara om ont och gott, superhjältar och skurkar. Det är hela tiden en kamp om liv och död i allt. När vi var små var det nalle puh, Astrid Lindgren osv och där var ju typ aldrig våld av någon form alls.

Inte sagt att vår generation är bättre på något vis för det finns många sjuka människor bland oss också men det började inte så tidigt.

Hemskt är det.

Blir rädd för vilken värld Wilda kommer växa upp i. :(

2011-12-15 @ 12:26:54
Postat av: Anna

Haha jaa, finns så otrligt mycket fina skal!

2011-12-15 @ 19:02:19
URL: http://madeinjapan.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0