Borgen ~

Roar mig med att leta olika ställen på ett UE forum, som jag lite liätt blivit förälskad i :>
Hittade en gammal bild eller ja 1987 är året rättare sagt. Bilden är tagen av en Hannu Turpeinen, och jag blev så glad när jag fann denna bilden, då jag inte hade en susning om hur borgen faktiskt såg ut tidigare, nu är det bara 1 av 4 hus som står kvar.


Ett hus rivdes ju bara för ett par år sen, och jag fick tillgång till denna av Olofströms Hus, då var fortfarande alla plywood skivor för alla dörrar och fönster så det blev en snabb visit med ficklampor.
ytterst tacksam för titten, dock när det började att plcoka isär huset så smått så tog jag mig dit igen, och nu var alla dörrar och fönster öppna. Känslan att vara där var obeskrivlig, passade även på att ha en riktigt photosession där, med Jeca ^_^ och det blev ju helt underbara bilder. Väldigt nervkittlande att vara där, och man hörde ju alla möjliga saker när man var där, även om det var mitt på blanka dagen, vi var nog inte ensamma i huset men kul hade vi i alla fall, vi gick igenom hela huset, och det är ett under att vi inte gick vilse där, så många rum och massa trappuppgångar. Åh, bara tanken på det ger mig rysningar! :>

Och då vill jag tillägga att allt var kvar i huset när vi var där, då hade dem inte börjat kasta ut alla badkar/spisar eller börjat riva..


Nu ska jag visa er bilden på hur Borgen faktiskt såg ut en gång i tiden;


Bilden är ju som tidigare sagt tagen av ; Hannu Turpeinen.

Så fint det var en gång i tiden, jag har svårt att förstå hur det går till när ett hus/fabrik eller liknande blir stående.
Vad gör man, rycker man på axlarna och bara säger: "jahaja, tack för denna tiden!" Eller vad händer, det finns ju flera fabriker som bara står och hus med mera som bara står och väntar på UE's men vad har gjort så att det står tomt undrar jag? Guldtillfälle för oss som gillar övergivna platser, men vill ändå veta mer.

Jag ska nog ta mig i kragen och leta mer info om just Borgen, det sista huset som står kvar är ett Elevhem, för elever som går på Nordenbergsskolan, med inrikting; bågskytte/orientering/fotboll/innebandy/hockey, som inte kommer från Olofström.. När jag gick på skolan hade vi en skön stockholmare och en underbar norrlänning i klassen ^____^


Kan nog bjuda på några bilder från hur Borgen såg ut några veckor innan det revs, ska leta upp dem när jag kommer hem :)

Puss så länge!

Kommentarer
Postat av: Ellinor

nämen så fint det var en gång! kunde man inte ana :p

2011-05-27 @ 00:27:32
Postat av: Mögelsvampen

Ne verkningen inte :)

2011-05-30 @ 21:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0